Archive for December, 2016

Årsresume’ 2016/2017

I Januari 2016 provade Freya skridskoåkning för första gången och blev fast. Hon älskar det. Vi besökte naturhistoriska museum och kollade in dinosaurie-skelett. Åkte pulka, köpte större tv, fick besök från Ludvika och besök av Hilde.

IMG_20160108_120707 IMG_20160102_133349

I Februari 2016 åkte vi mera skridskor, sen åkte vi upp till Ludvika i nästan 2 veckor pga att vi renoverade badrummet nere. Var trevligt att umgås med familjen under en längre tid.

DSC_1507 DSC_1487

I mars 2016 började jag jobba igen efter mammaledigheten och Graham gick på pappaledighet. Badrummet blev färdigrenoverat. Mars var en sjukmånad också. Påskharen kom med påskägg till barnen och ny bil till hela familjen.

collage-1457813223271 collage-1458838095844

April 2016. I April började Freya i Täby simsällskap och på första kursen baddaren. Vi fick besök av Melanie. Vi åkte till Irland på bröllop.

DSC_1655 DSC_1692

Maj 2016. Vi kom hem från semestern på Irland. Jag gjorde en sak för mig själv, en operation som var tusen gånger  värt det! Opererade bort ansträngnings-inkontinens efter 2 naturliga förlossningar. Rory fyllde 1 år. Freya klarade första sim-kursen baddaren. Fick besök från Ludvika.

collage-1463034928395 FB_IMG_1463502385255 DSC_1785freya_baddaren

Juni 2016. Besökte Ludvika och jag fick träna karate – så roligt! Vi hejade på Irland i fotbollen. Badade utomhus. Firade midsommar.

FB_IMG_1465050622398 DSC_1872 _20160624_094839 DSC_1921

Juli 2016. Besökte Ludvika igen. Badade utomhus. Träffade kistaexperten på en AW och bestämde mig för att börja med 5:2 då jag ville gå ned i vikt. Träffade Camilla och hade pedikyr. Familjesemester till Gotland. Svärfar kom på besök och vi firade 5 år gifta samt Graham som fyllde 40 år.

collage-1469030173696 DSC_1947

Augusti 2016. Gjorde en utflykt till Siggesta gård på Värmdö. Besökte Malmö och överraskade Graham som fyllt 40 år med en middag där några vänner helt ‘plötsligt’ bara var där 😉 . Fick besök av svärfar och svägerskan och de tog barnen en kväll och jag och Graham gick på dejt! Freya började på nästa simkurs-nivå sköldpaddan som hon gick på hela höst-terminen sen.

DSC_2130 aug6

September 2016. Jag vann biljetter på radion till bil-event på Solvalla så jag och barnen åkte dit.  Graham och Freya åkte till Irland och jag och Rory till Ludvika.

Oktober 2016. Freya började på skridskoskola. Vi firade halloween.

DSC_2384 sketch-1477911873188

November 2016. Snöstorm/kaos i Stockholm. Som tur var prickade det in veckan jag skolade in på dagis.  Vi åkte till Ludvika på besök hela familjen. Bio med Freya. Pepparkaks-bakning och första advent.

dsc_2546 dsc_2539

December 2016. Besök av svärfar. Mycket sjukdomar. Freya fyllde 5 år och jag fyllde 35. Besök från Ludvika. Avslutning med simskolan och skridskoskolan och sen kom Tomten.

Summering: Året 2016 har jag investerat en del i mig själv. En operation som underlättar mitt liv samt kört 5:2 för min egen skull och gått ned ca 7 kg. Jag gick från mammaledigheten till att börja jobba igen. Vi renoverade badrummet på nedervåningen och köpte en nyare bil. 2016 var ett bra år kan jag konstantera. Gått lite för snabbt men åren går fortare och fortare nu. Vinter och sen helt plötsligt sommar igen för att nästa ögonblick bli jul igen……..

Nya året 2017! Jag vill investera mer i mig själv i den mån jag hinner med två små barn haha. Har en operation till jag skulle vilja göra och det hanns ej med i år så hoppas på det till nästa år. Hoppas få börja vaccinera mig mot björkpollen så jag kan njuta av våren mera, dock pågår en sådan vaccinering på en 3-års period. Ska investera mer nästa år med saker såsom att komma iväg till frisören etc. Har inte klippt mig på 7 månader nu!! Freya kommer börja skolan efter sommaren, stora tjejen! Hoppas på att få till en barnfri resa i vår med min syster och kistaexperten. Rory kommer inte flyga nånstans 2017, han är för rastlös för det. Blir nog Gotland igen i sommar, vi gillade det. Gick bra att resa dit med små barn. En annan sak är att jag vill äta mindre kött. Nu menar jag ej fisk och skaldjur utan kött och kyckling. Jag har försökt lite efter sommaren och väljer oftast vegetariska alternativ om det finns. Att bli vegetarian 100 % skulle jag inte vilja (tycker om kött emellanåt) men jag vill dra ned på kött och kyckling då djurhållningen inte är den bästa samt så tror jag människan mår bättre av att äta mindre kött och kyckling.

Jobb mellandagarna

Jag jobbar ju i mellandagarna. Jobb och sen gym. Nästa vecka börjar Graham jobba från kontoret igen och han ska lämna barnen på dagis på morgonen och jag ska hämta. Har  varit bortskämd under hösten med att han ju lämnat och hämtat och jag kunnat ta det lugnt efter jobbet och gå 1 h på gymmet. Jag kommer fortfarande kunna gå på gymmet men kanske 30-40 minuter bara och duscha hemma sen. Jag har ju flexibla arbetstider och brukar köra mot jobbet ca 5.45 och sen jobba mellan 6.15 – 14.45 (30 min lunch). Kommer satsa på att hämta barnen ca kl 16 och gymmet är halvvägs mellan jobbet och hem. Det tar mig ca 22-25 min att köra enkel väg. Bara två dagar kvar av 2016 nu. Sen väntar ett nytt år. Har påbörjat min årsresumé som kommer senare nån dag. Vi har inga stora planer för nyår. Fick en flaska champagne (Moet) i julklapp så den blir till nyår. Haha fick en whiskey och en champagne av Graham och sen väckarklocka till bredvid sängen så jag kan se tiden utan att ta upp telefonen. Men alkohol och väckarklocka? Hihi, kombinationen går ej ihop 😉

Annandag Jul

dsc_2630_20161226_172507_20161226_172304_20161226_173322

God Jul

_20161221_092836_20161221_092853dsc_2621sketch-1482501152208

Tacksam för vem det nu än var som gick förbi vårt fönster utklädd till en tomte igår. Personen vinkade in i fönstret i precis rätt tidpunkt /tajming när Freya var bråkig och jag kunde säga ‘Freya?!! Titta Tomten ser dig! ‘ Skitbra! Hon sprang och gömde sig och bråkade mindre efter det. Vet ej vem det var men STORT tack 🙂

Tomten kommer ju på natten hos oss så vi kunde säga att han tittar fortfarande att du är snäll 🙂

Dagen före…

Båda barnen har varit förkylda med feber och börjar bli bättre nu. Hela December har varit en sjuk-månad känns det som. Jag och Freya var in till vaxholm en vända och stannade till en kortis på en lekplats.

_20161223_153256dsc_2619

sketch-1482503744244

1 år äldre

Igår fyllde jag år, halvvägs till 40. Min födelsedag bestod av att bli bortskämd av man och barn. Massagebehandlingar (2 st) i present av Graham varav en nyttjades igår. Röda rosor, sång från Graham och Freya (med ton av Rory som säger skål i bakgrunden). Fint kort skrivet av Freya. Freya frågade varför inga kompisar kom på mitt kalas och om vi skulle ha trollkarl eller dans-stopp haha. Förklarade att kalas blir annorlunda när man blir vuxen.

Endast Tomten är vaken…..

sketch-1482179575139

Julveckan

Ny vecka har börjat, julveckan. Vi firar ju jul hemma själva i år. Dels jobbar jag mycket och dels så har vi börjat med att fira julen hemma efter att vi fått barn. Åren innan har vi fått besök från Irland men svägerskan måste jobba i år så svärfar kom på besök för några veckor sen.Mina föräldrar och syster kom på besök i mitten av December. Troligtvis åker vi upp trettondags-helgen istället. Planer i veckan? Måndag: jobb och gym. Tisdag: Jobb, gym och julbord med styrelsen på kvällen. Onsdag fyller jag år! Torsdag: Jobb och gym. Fredag har jag tagit föräldraledigt…..Lördag är det julafton. Vi har köpt in kalkon till dess. Vi kör ju på halv svenskt/halvt irländsk. Jag gillar typ 30 % av maten på svenska julbordet så passar mig utmärkt. äter ju inte sill, äter ej jansson, äter knappt julskinkan om det är minsta fett på den etc etc. Är inte så mycket som jag tycker om. Brukar bli lax, potatis, korv, köttbullar, ägg….Och som det ser ut är det ingen snö på lördag 🙁

Helgen som kom och gick

Helgen började med julbord på Grand hotell med jobbet och show.

collage-1481962957456

1 glas vin och 4 öl på ca 7 h och jag var helt förstörd dagen efter. Men tog med Freya på skridskoskola på lördag fm.

Jag och Freya fikade efteråt med skridsko-kompisen Greta och hennes mamma och storebror. Rory tittar på Freya och lär sig hur man går på toan :

Idag söndag åkte jag och Freya till gymmet. Sen träffade vi tomten och efter det fick Freya klippa sig med lite julkänsla, rött hår med glitter!

_20161218_131831_20161218_162530dsc_2615_20161218_162436_20161218_162506

Feberfri och julbord ikväll

Rory har inte haft feber alls sedan det otäcka i onsdags. Skönt! Igår gick han runt och skulle skåla hela tiden med sin nappflaska. Efter två veckors sjukdom av och till med honom (magsjuka, tre-dagas febern och sen nån annan konstig förkylning/feber som slutade med att ringa ambulansen) så får vi hålla tummarna att han är bra nu. Han är iaf sig själv igen och har börjat skåla för han är frisk hehe. Idag jobbade jag hemifrån 2 h på morgonen, åkte sen med en granne in till jobbet då han jobbar nära mitt jobb. Vi ska på julbord med jobbet ikväll och julshow på Grand hotell. Mer om det här:

Jag tar sen taxi hem. Taxi hem är rätt dyrt, kommer säkert gå på 600-700 sek men jag är ute kanske 1-3 ggr max per år. Tänkte om jag skulle bo kvar på nåt hotell i stan eller ta taxi men tycker det kan vara skönt att komma hem. Sen skulle jag åka kommunalt hem mitt på natten skulle det ta mig ca 2 – 2,5 h pga väntan vid byterna. Sen har Freya avslutning med sin skridskoskola imorgon förmiddag. Det blir värt en taxiresa hem 🙂